dinsdag 31 januari 2012

Tijd voor een korfbalfilm

Ik had gisteren voor mijzelf de film Field of dreams maar weer eens opgezet. Een film waarin Kevin Costner een stem hoort die hem oproept om midden op zijn landbouwgrond een honkbalveld aan te leggen. Daar komen dan de geesten van beroemde honkballers spelen zo blijkt. Vooral aan het einde wordt het allemaal wat te sentimenteel voor mij, maar omdat er genoeg honkbal in zit vind ik het toch een aardige film.

Dat kun je niet zeggen van de meeste sportfilms. Zelfs de film Major League met een handvol Amerikaanse sterren en handelend over mijn favoriete club, de Cleveland Indians, kan ik niet anders dan met heel erg kromme tenen bekijken. Natuurlijk zijn er meer uitzonderingen (The Wrestler, Million Dollar Baby en vast nog een paar andere), maar het aantal slechte is vele malen groter. Behalve een paar documenataires schiet mij zo uit het hoofd maar één fatsoenlijke film over voetbal te binnen (Bend it like Beckham). Allemaal mijn persoonlijke smaak natuurlijk.

Toch bewijzen de uitzonderingen dat het wel kan. En daarom zat ik mij gisteren ineens af te vragen of het niet tijd zou zijn voor een Nederlandse film met korfbal als middelpunt. Het zou een thriller kunnen zijn (Wie heeft de trainer vermoord na zijn 13e nederlaag op rij?) of een romcom (4 jongens en 4 meisjes in een team, daar moet wat van te maken zijn zou je zeggen). Een echte komedie zou misschien ook kunnen maar als ik kijk naar de humor over korfbal op internet, dan wordt de kans dat het afglijdt naar een bedenkelijk niveau wel erg groot (New Kids Korfbalpaal?).

Eén van de 4 pijlers van het KNKV meerjarenplan heet Communicatie en Imago. Daar zou de ontwikkeling van een goede Nederlandse speelfilm met korfbal als belangrijk onderdeel best in passen lijkt me. Wel in 3D natuurlijk om de spelmomenten extra spectaculair te maken! Wie komt er met een script?

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb jij een dochter die, als ik mij niet vergis altijd samen met een van haar teamgenootjes, altijd heel hard roepen dat ze een script gaan schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, true, ik denk dat een korfbalfilm waarin iedereen op originele wijze wordt afgeslacht nog best eens zou kunnen werken...

      Verwijderen