vrijdag 6 januari 2012

Experimenten op de Korfbal Challenge

Op de afgelopen Korfbal Challenge werden, zoals de laatste jaren gebruikelijk is, weer enkele experimenten uitgevoerd. Over de berichtgeving daarover en de evaluatie is onder andere op LinkedIn al een discussie gevoerd, dus daar wil ik het hier niet over hebben. Maar wel over de experimenten zelf.

Welke waren dat:

  1. de wedstrijdduur was 2*25 minuten zuivere speeltijd;
  2. er kon (met bepaalde randvoorwaarden) worden terug gewisseld;
  3. een gele kaart voor een speler leidt tot 10 minuten uitsluiting;
  4. een gele kaart voor een coach of begeleider leidt tot uitsluiting van de wedstrijd;
  5. er werd gespeeld met LED verlichting in de paal als ondersteuning van de schotklok.
Ik heb maar twee wedstrijden gezien, dus moet mijn oordeel daarop baseren, maar ik heb toch wel een mening. (Overigens in dit geval niet over het laatste punt, want bij de wedstrijden die ik gezien heb was er geen LED-verlichting in de paal. Ik heb dat eerder al eens gezien en vind het een aardige, maar niet spectaculaire toevoeging.)

Dan wat betreft de andere experimenten:
  1. Ik zie praktisch niet veel verschil in de huidige wedstrijdduur (25 minuten + 5 minuten zuivere speeltijd) en het nu uitgevoerde experiment. De wedstrijden duren nu iets langer, maar de zuivere speeltijd is met name bedoeld om tijdrek acties en dergelijke te voorkomen en dat zal zelden gebeuren in een fase die eerder ligt dan de laatste 5 minuten. Dit experiment voegt m.i. weinig anders toe dan dat het misschien voor mensen eenvoudiger is om te begrijpen dan de huidige regel. Terwijl het nadeel zal zijn dat het lastiger wordt om de eindtijd van wedstrijden te voorspellen, wat inhoudt dat er extra zaalruimte moet worden ingehuurd en er langere pauzes tussen wedstrijden zullen zijn.
  2. Het terug wisselen was ik vooraf sceptisch over. Weer een stapje dichter naar basketbal en daar ben ik geen voorstander van. Echter, binnen de huidige randvoorwaarden (maximaal 6 wissels per wedstrijd) zag ik in de finale toch wel dat het als coach mogelijkheden geeft en dat het voor het publiek minder onoverzichtelijk was dan ik vooraf had gedacht. Voor er iets dergelijks wordt ingevoerd zal er nog wel goed met spelers, coaches en toeschouwers naar gekeken moeten worden vind ik;
  3. De tijdstraf van 10 minuten heeft alleen zin bij de mogelijkheid om terug te wisselen.Omdat ik precies 1 voorbeeld gezien heb is het lastig om de voors en tegens goed af te wegen, maar dat voorbeeld (André Kuipers in de finalewedstrijd) liet zien dat het toch impact had. Ook hier zou nader moeten worden gekeken en met bijvoorbeeld ook experimenten met een kortere en langere tijdsduur. Want waarom nu precies 10 minuten?
  4. Het uitsluiten van een coach na een gele kaart heb ik ook precies een keer gezien bij Fortuna coach Korporaal. En dat was voor mij ook genoeg. Want ik zie hier het nut niet van. Feitelijk wordt een gele kaart nu gelijk aan rode kaart, behalve in de afhandeling achteraf. Ik vind dat er een onderscheid moet zijn in de waarschuwing en de uitsluiting. Er zullen wel nadelen aan kleven om hier ook een tijdstraf toe te passen (welke?) maar dit vind ik geen goede oplossing.
Er volgt vanuit het KNKV vast nog een evaluatie van deze experimenten. Ik ben benieuwd wat daar de conclusies zullen zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten