dinsdag 10 januari 2012

150.000 korfballers in Nederland in 2020?

In een van de korfbalgroepen op de social network site LinkedIn heb ik pas een bericht geplaatst over de groeidoelstellingen van het KNKV. Omdat ik hier toch waarschijnlijk grotendeels een ander puliek bereik en omdat ik de discussie hierover heel belangrijk vind, nu en in d enbaije toekomst, herhaal ik dat stukje een keer.

Op de NAV op 17 december herhaalde KNKV-voorzitter Rob Meijer nog eens nadrukkelijk de ambitie om van de bijna 100.00 korfballers nu, te groeien naar 150.000 in 2020. Hoe realistisch is dat?
De groeiwens komt niet zomaar uit de lucht vallen, al lijkt dat misschien voor sommigen zo. "Groei" is een van de 4 pijlers waarop het lange termijn beleid van het KNKV op gestoeld is. En dat moet natuurlijk concreet gemaakt worden.
Het aantal van 50.000 (of zo je wil 50%) extra klinkt dan alsnog erg ambitieus. Maar het getal staat niet los. Deze ambitie is gekoppeld aan de in het Olympisch Vuur gedefinieerde ambitie om het aantal sportende Nederlanders tussen nu en 2020 te verhogen van 62% naar 75% van de bevolking. Dat betekent 1,8 miljoen nieuwe sporters en hoewel een simpele rekensom leert dat het aandeel korfbal nog steeds moet toenemen, Als ik het goed bereken gaat het dan om een toename van 1,15% naar 1,43% van de actieve sporters, wat neer komt om een vergroting van het aandeel korfbal met een kleine 25%.

Nog steeds heel veel, maar in 8 jaar tijd kun je dat ook formuleren als 3% per jaar extra en dat klinkt toch een stuk dichter bij de deur. (Rekenkundig klopt dit laatste niet helemaal, maar het komt dicht genoeg in de buurt).

Ik denk dan ook dat we ons niet meer moeten richten op de vraag OF het realistisch is, maar vooral op de vraag HOE we dat moeten gaan realiseren. Daarover is nog niet veel bekend, maar ik ga er van uit dat we daarover in het voorjaar, bij de plannen voor de nieuwe strategische cyclus van het KNKV, ongetwijfeld veel meer gaan horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten