maandag 9 januari 2012

Cursus verenigingsbegeleider

Vanavond was de eerste avond van de cursus voor verenigingsbegeleider die ik ooit heb gegeven. Voor velen , zelfs korfbal geïnteresseerde lezers, zal de functie verenigingsbegeleider een onbekende zijn. Wat is dat voor iemand? Begeleidt hij verenigingen en zo ja, waarbij begeleidt hij die dan?

Dat is het dus niet. Een verenigingsbegeleider is iemand die binnen de vereniging aankomende scheidsrechters begeleidt, bij voorkeur in elk geval tot ze hun diploma gehaald hebben. Een functie die is ontstaan bij de invoering van het masterplan arbitrage. Een cursus waarvoor ik al enkele jaren geleden gevraagd ben om daar docent voor te worden, maar die tot nu nooit op mijn pad kwam.

Nu dus wel. Bij ZKC'31 in Zaandam voor wat uiteindelijk een groep van 3 mensen bleek te zijn. Oproepen op de KNKV-site voor meer deelnemers hadden dus niet geholpen, maar gelukkig bleken het hier wel enthousiaste cursisten te zijn. Wat gaan die mensen doen? Vooral oefenen in de praktijk. Ze begeleiden bij hun club een aankomende scheidsrechter en maken daar op een bepaalde manier een verslag van op basis waarvan ze uiteindelijk hun diploma wel of niet ontvangen. Er zijn drie cursusavonden, waarin vooral op gesprekstechnieken wordt getraind.

Vanavond was dus de eerste en het was leerzaam, ook voor mij als docent. De cursisten gaan de komende weken aan de slag met de scheidsrechters in wording en over 4 weken hoop ik daar tijdens de tweede avond alles over te horen. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten