vrijdag 27 januari 2012

Goed initiatief

Enige afleveringen geleden schreef ik over de cursus voor verenigingsbegeleider, die ik geef in Zaandam. Begin deze week kwam er nog een verzoek voor zo'n cursus voorbij. Eentje met een speciaal tintje. Want het gaat hier om een cursus die niet door een enkele vereniging wordt aangevraagd, maar door een groot deel van de clubs uit de Haagse regio gezamenlijk. Een prima initiatief wat mij betreft.

De samenwerking in de regio's is een onderwerp dat vaak wordt besproken en dat per regio nogal verschillend verloopt. Binnen de regio Den Haag heeft dit de laatste jaren al vaker geleid tot meer dan alleen samen vergaderen, maar tot werkelijke vormen van samenwerking. Vooral de zogenaamde Segbroekclubs Dubbel Zes '66, Futura, Achilles en ALO zijn daarvan het meest sprekende voorbeeld. Maar het gaat soms verder. In mijn rol als regio consulent kan ik dat natuurlijk alleen maar toejuichen.Op de voorlopige aanmeldingslijst voor de cursus staan u deelnemers van niet alleen die vier Segbroekverenigingen, maar ook van Eibernest Vrolijk, GKV en SEV, zodat een groot deel van de regio is vertegenwoordigd.

Natuurlijk zijn verenigingen in het veld elkaars tegenstanders en zal er ook op andere gebieden zoals leden- sponsorwerving wel eens sprake zijn concurrerende posities. Maar daarnaast blijven er genoeg terreinen over waar samenwerking heel goed mogelijk is zonder elkaar te bijten. Opleiding is er daar zeker eentje van en arbitrage ook. Het is dan ook goed dat met een cursus verenigingsbegeleider op beide terreinen deze samenwerking is gevonden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten