zondag 19 februari 2012

Zaterdag of zondag ?

Ik ben al oud. In het kader van dit stukje betekent dat, dat ik al korfbalde voor het gedenkwaardige jaar 1973. Waarom gedenkwaardig? Omdat in dat jaar de toenmalige Christelijke Korfbal Bond en de algemene Koninklijke Nederlandse Korfbalbond fuseerden tot de bond die wij nu kennen, het KNKV.  Het einde van een verzuiling die wij op meer plaatsen zouden gaan zien.

Wat betekende dat nu praktisch? Iets heel fundamenteels. Want leden van de christelijke bond korfballen principieel niet op zondag. Terwijl in de algemene bond jeugdwedstrijden op zaterdag en junioren en senioren op zondag werden afgewerkt. Om daaraan te kunnen vasthouden werd een constructie bedacht waarin er aparte zaterdag- en zondag poules kwamen. Was het getalsmatig niet mogelijk om dat zo in te delen dan werden zaterdagploegen in een zondagpoule ingedeeld, waarbij zij hun wedstrijden op zaterdag speelden. Met een maximum van twee zaterdagploegen in een zondagpoule. Bovenin kwam je dan natuurlijk wel in de problemen, want er was in die tijd maar 1 hoofdklasse en wat als er drie zaterdagteams naar toe promoveerden. Ik weet niet meer hoe dat werd opgelost, maar in mijn herinnering waren er in die tijd weinig topteams afkomstig van de zaterdag kant.(Tegenwoordig speelt bijna iedere KL club op zaterdag, maar dat is een heel ander verhaal). Waarbij aangetekend moet worden dat dit systeem tegenwoordig nog steeds geldig is.

Veel oudere VEO-leden kennen dit verhaal natuurlijk ook. En ook veel (net zo oude) leden van andere zaterdag- en zondagsclubs. En die mensen weten ook meestal precies welke verenigingen er van oudsher op alleen op de zaterdag spelen en welke niet. Maar ik weet dat dat voor veel anderen niet geldt. Voor VEO-leden die al jaren spelen is het soms een openbaring als ze horen dat er ook door anderen op zondag gespeeld wordt. En ook mensen van zondagsverenigingen weten niets van de principes van de zaterdagclubs.

Ik werd daar dit weekeinde nog weer eens aan herinnerd door een klein misverstand. Ik was gevraagd om de cursist-scheidsrechter te begeleiden die VEO A2 kwam fluiten. Toen puntje bij paaltje kwam bleek er geen cursist aanwezig te zijn en was het Timothy (dank daar voor!) die wedstrijd tot een goed einde bracht. Vandaag kreeg ik de reden te horen dat de cursist er niet was: hij had zich vergist, want dacht dat de wedstrijd op zondag stond gepland. Dat is dus iemand die niet meteen begrepen had wedstrijden van VEO nooit op zondag gepland worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten