woensdag 15 februari 2012

Jeremy Lin en Ricky Wu

Er zijn vast meer verschillen dan overeenkomsten, maar toen ik deze week op TV zat te kijken naar de nieuwste revelatie in de Amerikaanse NBA, moest ik toch even aan de Nederlandse Korfbal League denken. Voor wie vandaag bijvoorbeeld niet het pagina grote stuk in het AD heeft gelezen, moet ik misschien even uitleggen wie Jeremy Lin is. Lin is basketballer bij de New York Knicks. Tot voor kort een modale NBA-speler die al enkele clubs heeft gehad en in New York vooral achteraan de bank zit, zoals dat heet. Hij mocht zo nu en dan wel eens invallen.

Maar door het tijdelijk wegvallen van een aantal basisspelers kwam Lin vorige week ineens aan spelen toe. En hoe! Hij speelt sindsdien de sterren van de hemel, verbetert records en is, zo las ik ergens, met afstand de meest besproken sporter op deze planeet. Ik had toevallig de wedstrijd tussen de Knicks en de Lakers opgenomen en heb met veel genoegen naar Jeremy Lin zitten kijken. Hij blonk daarin uit met zowel veel scores als mooie acties en heeft dat nu in alle wedstrijden gedaan waarin hij aantrad. 6 wedstrijden die bovendien alemaal door de Knicks weren gewonnen. Dus is in New York en verre omstreden een volstrekte Lin-mania los gebarsten, met torenhoge verkopen van shirts met nummer 17 en ook de nodige Valentijnsverzoeken van vrouwelijke fans.

Waarom dan de link naar de Korfbal League? Omdat Jeremy Lin, net als Nic.-speler Ricky Wu van Taiwanese afkomst is. En net als Ricky Wu de eerste in zijn competitie als zodanig. En ook Wu zette in de start van het Nederlandse deel van zijn carrière de supporters in vuur en vlam. Alles relatief natuurlijk, want een korfballer in de KL zal niet zo heel snel de meest besproken sporter zijn in Nederland, laat staan op deze planeet.

Wu is intussen van een verrassende nieuwkomer een gevestigde naam geworden met op dit moment bijvoorbeeld een 7e plaats op de topscorerslijst van de KL. Eens kijken of we dat over een jaar ook van Jeremy Lin kunnen zeggen. Omdat ik na mijn bezoek aan Madison Square Garden vorig een beetje een fan van de Knicks ben geworden, hoop ik daar wel op!

1 opmerking:

  1. Jeremy Lin wordt in Amerika veel vergeleken met Tim Tebow; een quarterback die ook in de basis kwam en ook opeens veel wedstrijden op rij ging winnen!

    Maar de 'Linsatiny' stijgt momenteel inderdaad tot een hoogtepunt, door zijn 'Linsational' spel :-)

    BeantwoordenVerwijderen