woensdag 22 februari 2012

Korfbal digitaal

Er zijn twee actuele oorzaken waardoor ik vandaag over het onderwerp Korfbal op internet schrijf. Ten eerste merk ik de laatste tijd veel KNKV-activiteiten op Twitter en ten tweede is er gisteren een nieuwe korfbal site gestart door Wim Scholtmeijer.

Om met het eerste te beginnen: het kan zijn dat het toevallig is en ik de laatste tijd andere mensen ben gaan volgen, maar ik heb de indruk dat er de laatste maanden steeds meer vanuit het KNKV getwitterd wordt. Zowel  onder KNKV naam als door KNKV-functionarissen individueel. Als ik op twitter naar gebruikers zoek met KNKV in hun naam dan vind ik 8 officiële accounts: 2 van het KNKV waartussen ik het verschil niet helemaal zie (@korfbalverbond en @KNKV_nl), twee voor KNKV disctricten (Noord en Noord-West) en aparte accounts voor de Korfbal League, voor de directeur, voor de persvoorlichter en voor KNKV evenementen. In de berichtgeving zit nogal wat overlap zoals te verwachten is, bijvoorbeeld over de start van de kaartverkoop voor AHOY en men retweet elkaar ook nog wel eens. Maar als je ze, zoals ik met het VEO-twitter account, allemaal volgt, dan blijf je goed op de hoogte, dat is zeker.

Voor de aardigheid hieronder een overzichtje van de aantal volgers en berichten van deze accounts (op het moment van schrijven van deze blog uiteraard):

NaamAantal volgersAantal tweets
@korfbalverbond23631260
@KNKV_nl1858845
@KNKV_kl676112
@persknkv505602
@knkv_noord7651022
@evenementenKNKV420184
@knkv_NoordWest137164
@directeur_knkv116163
Ter vergelijking nog even : het VEO account heeft 312 volgers en 1305 berichten.

En dan Wim Scholtmeijer. Die eerder deze week een eigen site gestart waarvan hij het doel als volgt omschrijft: Met deze site wil ik je informeren, inspireren en motiveren. Naast mijn persoonlijke visie op en mening over het hedendaagse korfbal vind je ook informatie van andere (topsport) professionals die de verschillende kanten van topsport belichten.

Een goede zaak lijkt me. Tot op heden was ik, met mijn oude blog meegerekend, samen met de Korfball Advisor site van Ben Crum de enige was die regelmatig op persoonlijke titel over korfbal publiceerde. Het lijkt mij goed als er meer van dit soort sites komen. Zeker als het gaat om mensen die weten waar ze over spreken. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen op de site van Wim.

Overigens zijn er ook op bestaande netwerksites als Facebook en LinkedIn ook allerlei korfbal initiatieven. Daarover mogelijk een andere keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten