woensdag 8 februari 2012

Trainingsdiscipline

In de meeste selecties zijn er harde afspraken over trainingopkomst. Meestal in de trand van "niet trainen door de weeks betekent niet spelen in het weekeinde". En afhankelijk van de omstandigheden (welke vereniging, welke trainer, welke speler) wordt daar meer of minder hard de hand in gehouden.

Bij lagere teams speelt dat niet of minder. Zelf train ik bij VEO 5 en geef training aan VEO 3. In de zaal geef ik training aan VEO 3 en 4 gezamenlijk, want die trainen in dezelfde zaal op hetzelfde moment en combineren ligt dan voor de hand. Voor al die teams gelden er geen hrde regels over trainingsopkomst. En dat is te merken ook.

Begin ik met VEO 5. Voor mijzelf is het gemakkelijk. Ik speel niet meer en train alleen mee om nog wat actief aan korfbal te doen. Niet opstellen op zaterdag is dus niet echt een effectieve sanctie, maar belangrijkere nog, waarom zou er een sanctie moeten zijn wanneer ik wel of niet kom trainen. Ik benadeel daar niemand anders mee dan mezelf. En dus heb afgelopen dinsdag zonder last van mijn geweten gewoon thuis een beetje TV zitten kijken en wat mailtjes zitten wegwerken inp plaats van rond te hollen in de Maartenshal en bier te drinken in de Fox.

Bij VEO 4 geldt, net als voor de "echte" spelers van VEO 5, ook geen verplichting. De spelers die kunnen komen trainen en de rest niet. Praktisch zijn er van VEO 4 een man of 5 die regelmatig komen, enkelen die soms komen en de rest die nooit komt.

Voor VEO 3, waar ik ook coach van ben, liggen de regels iets zwaarder. Er zijn geen afspraken over consequenties, maar er is wel de afspraak om af te bellen als je niet aanwezig kunt zijn. Een regel die (op incidentele uitzonderingen na) ook wordt nageleefd. Een regel ook die er toe leidt dat mensen alleen afbellen als ze werkelijk andere verplichtingen hebben of bijvoorbeeld door ziekte echt verhinderd zijn. Waarbij mijn controle niet zo ver gaat dat ik controleer of iemand echt ziek is als hij opbelt of dat het een smoes is omdat hij geen zin heeft.

Ik ben er van overtuigd dat een dergelijke afspraak leidt tot een betere trainingsopkomst en daarmee tot betere prestaties in het veld. Harde consequenties, zoals in de selectie, zijn voor een team als VEO 3 een brug te  ver omdat het toch om spelers gaat met een andere beleving en een andere instelling.

Laten we alleen niet vergeten dat de basis van dit alles is moet zijn dat spelers vrijwillig en enthousiast komen trainen omdat ze het leuk vinden en omdat ze bergrijpen dat ze daardoor beter gaan korfballen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten