vrijdag 24 februari 2012

Korfbal op Wikipedia

Recent was ik op de interenet encyclopedie Wikipedia aan het kijken naar het artikel over het KNKV. Ik ontdekte dat daar nog de oude structuur van het KNKV stond beschreven, dus ik heb een update gemaakt. Mogelijk dat ik het in de toekomst nog eens uitbreidt, want het staat nu vrij kort beschreven, maar in elk geval wel actueel.

Dat bracht mij op de vraag of clubs eigenlijk de moeite nemen om zich op Wikipedia te vertonen. Zelf heb ik ooit een stukje over VEO aangemaakt, dat ik met enige (maar niet genoeg) regelmaat bijwerk, maar hoe zit dat met andere verenigingen?

Voor een (statistisch vast niet representatieve) steekproef heb ik gekeken naar twee groepen verenigingen, namelijk de Korfbal League clubs en de clubs in de regio Den Haag. Wat betreft de eerste groep staan alleen Blauw Wit en TOP niet op de Wikipedia, de rest (80% dus) heeft allemaal een artikel, waarbij die van Deetos en Fortuna het meest uitgebreid zijn.

Kijk ik naar de clubs in de regio Den Haag, dan ligt dat percentage een stuk lager. Naast VEO zijn alleen Die Haghe, Refleks, en ALO op Wikipedia aanwezig. De overige 11 clubs ontbreken, al hebben Lynx en KVS kennelijk wel eens een aanzet gedaan, maar die stukken zijn om wat voor reden dan ook verwijderd.

Is het belangrijk om op Wikipedia te staan? Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga er van uit dat het in het kader van de PR belangrijker is om regelmatig in de lokale pers genoemd te worden dan op een wel heel algemene internet site. En als mensen toch iets over een club willen weten via internet, dan zullen ze meestal gewoon de site van die club opzoeken neem ik aan. En niet een encyclopedie.

Aan de andere kant heeft het toch een bepaalde uitstraling. Ik ken genoeg mensen die Wikipedia gebruiken om gewoon voor de lol eens rond te surfen van onderwerp naar onderwerp. En er is tegenwoordig ook vast genoeg jeugd die Wikipedia als voornaamste bron gebruikt voor spreekbeurten en werkstukken. En dan is het goed als het over korfbal gerelateerde onderwerpen gaat, dat je dan vindbaar bent. Voor je naamsbekendheid en voor je uitstraling naar bijvoorbeeld (potentiele) sponsoren toe.

Ja, het is weer extra werk. Maar als je iemand hebt die stukjes voor de krant kan schrijven, dan kan die iemand dat waarschijnlijk ook wel een keertje doen voor Wikipedia. Plus de discipline hebben om dat een of meerdere keren per jaar bij te werken.

1 opmerking: