zondag 4 maart 2012

Voorjaarsvakantie en competitieplanning

De afgelopen twee weekeinden hadden we te maken met een aangepaste competitie planning vanwege de voorjaarsvakantie. Een half programma of minder nog stond er op de planning. Als beoordelaar bijvoorbeeld kreeg ik lijsten met wedstrijden in andere klassen dan ik normaal beoordeel, omdat er op mijn "eigen" overzicht maar 27 wedstrijden stonden; voor heel Nederland wel te verstaan. Ik weet niet hoeveel beoordelaars er zijn op dat niveau zijn maar hopelijk een stuk meer dan 27.

Rond lopend langs de zalen hoor je in deze tijd wel een hoop klachten. Vooral van teams en verenigingen die incompleet zijn omdat veel mensen vakantie vieren. "Waarom plant de bond dit soort weekeinden in als ze toch weten dat iedereen weg is?", dat soort citaten. Ik ken niet alle ins en outs van de competitieplanning, maar ik heb wel een idee.

Want iedereen heeft zo zijn eisen. Ook de clubs die nu klagen. Er mogen per team niet te weinig wedstrijden gespeeld worden, teams mogen niet te veel weken achter elkaar niet spelen en verder moeten we zaal- en veldcompetitie zo plannen dat het past binnen de termijnen (september tot en mei) die we gewend zijn. En dan moeten we er ook nog voor zorgen dat er ruimte zit tussen veld- en zaalcompetitie, want die hebben we nodig  om de overgang van het een naar het ander soepel te laten verlopen. En tenslotte hebben we in de zaal ook nog eens te maken met vaak schaarse zaalruimte.

Ga daar maar eens aan staan als competitieleider of als software pakket. Met 100.000 korfballers in Nederland kan het niet anders of dan zijn er mensen bij voor wie die planning niet helemaal ideaal uit zal pakken. In veel voorbeelden die ik hoor denk ik ook wel eens dat er vast andere oplossingen te bedenken zijn. Maar of die oplossingen rekening houden met datgene wat we met zijn allen als wensen en randvoorwaarden bedacht hebben, dat vraag ik mij ernstig af...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten