donderdag 22 maart 2012

Klaverjassen en korfbal

In mijn wat oudere herinneringen zijn korfbal en klaverjas misschien niet onlosmakend, maar dan toch zeker moeilijk losmakend, met elkaar verbonden. Natuurlijk werd en wordt er op meer plaatsen een kaartje gelegd, maar ik herinner mij toch bij mijn oude vereniging De Raven dat er op veel verloren momenten snel een pak kaarten op tafel kwam en er een potje klaverjas werd gespeeld. Op maandagavond was er zelfs een bloeiende klaverjasclub. Goed voor de gezelligheid en goed voor de omzet. En met Kerst en Pasen waren er grote klaverjasdrives met levensmiddelen pakketten als prijzen.

Ik was toen nog geen lid van VEO, maar ik begrijp dat het er in Voorburg toen niet veel anders aan toe ging dan in Den Haag. Alhoewel er in het VEO-verleden kennelijk ook regelmatig Bridge gespeeld schijnt te zijn, iets wat ik mij weer minder uit mijn eigen jeugd herinner.

Op een of andere manier is dat er langzaam uit gesleten. In de 15 of zo jaar dat ik bij VEO rond loop kan ik mij niet anders dan heel incidenteel een tafel met kaarters in het clubhuis herinneren. Noch op zaterdag noch op een trainingsavond. Maar oude tijden lijken te herleven. Een VEO feescommissie, bestaande uit jonge mensen die de genoemde tijd bij lange na niet hebben meegemaakt, heeft het initiatief genomen om een klaverjas toernooi te organiseren dat afgelopen vrijdag plaats vond.

Natuurlijk zijn er altijd redenen waarom mensen net op die avond verhinderd zijn en dat hoorde ik nu ook van enkelen, maar toch was het met 4 tafels voor een herstart zeker geen slecht begin. Deelname vooral in mijn eigen leeftijdscategorie, maar gelukkig ook wel met een aantal jongeren. Waarbij het jongste paar (Kaj en Bo) nog met de eerste prijs naar huis ging ook. Hulde!

Maar misschien nog belangrijker dan de sprotieve prestatie was het feit dat het gewoon ook erg gezellig was. Na de steeds verminderende belangstelling voor het dart toernooi en het aflasten van een pokeravond vanwege gebrek aan deelnemers, was dit een heel mooi succes. De feestcommissie denkt erover om nog dit seizoen een vervolg te organiseren. Wat mij betreft een prima plan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten