donderdag 8 maart 2012

Weer Olympische Spelen

Vandaag was het jaarcongres van het Olympisch Vuur. Een congres dat in de pers en op twitter aanleiding was tot weer de nodige beschouwingen over nut, noodzaak en kansen om de Olympische Spelen in 2028 naar Nederland te halen. In de algemene pers die ik gelezen heb draaide het daarbij om twee zaken:

  • moeten we het wel doen?
  • moet het Amsterdam of Rotterdam worden
Over dat laatste heb ik geen andere mening dan dat het de stad moet worden die internationaal het meeste aanslaat. Dat lijkt mij Amsterdam, maar als onderzoek uitwijst dat het Rotterdam is, dan ben ik meteen om.

Vraag is dan: moeten we het wel doen? Ik zeg volmondig JA. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik bij voorbaat denk dat we de Spelen toegewezen krijgen. Maar ik vind wel dat we ons best moeten doen om een goed bod neer te leggen. Met, en daar is de Olympisch Vuur beweging nu vooral mee bezig volgens mij, steun van een zo groot mogelijk deel van de Nederlandse bevolking. In het AD las ik vanmorgen een pleidooi om de beweging nu even stop te zetten en ons als de tijdspanne korter is met meer energie en kans daarop te richten. In plaats van nu al de bevolking te mobiliseren en bijvoorbeeld in een breder kader meer mensen aan het sporten te krijgen. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat het streven naar OS in 2028 in Nederland en het meer mensen laten sporten allebei goede doelen zijn om na te streven. En dat de koppeling tussen beiden voor allebei alleen maar een versterking betekent.

Vergeet ik nog bijna iets. Want in de kantlijn van dit hele gebeuren hopen wij als korfballers mee te profiteren. Bijvoorbeeld door korfbal in 2028 als Olympische Sport gerealiseerd te krijgen. En tegelijk door mee te profiteren van de groei van het aantal sporters in Nederland. Ook hier twee doelen waar ik achter sta. En ook twee doelen die elkaar mijns inziens versterken. Nog een reden dus om achter het Olympisch Vuur te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten