maandag 30 april 2012

Korfbal op Koninginnedag

Korfbal kent geen echte Koniginnedagtraditie. Tenminste niet los van enkel evenement waarover hieronder meer. Maar Koninginnedag is niet een dag waarbij je meteen aan korfbal denkt. Misschien maar goed ook. Want om op 1 lijn gesteld te worden met kantklossen, wc werpen en wild breien (als ik dat laatste tenminste goed verstaan heb deze week, want ik heb werkelijk geen idee wat ik mij bij "wild breien" voor moet stellen), daar zouden we als sporters in het algemeen en korfballers in het bijzonder niet echt trots op moeten zijn.

 Maar kennelijk korfbal je niet op Koninginnedag. Want hoewel iedereen vrij is, ken ik geen jaarlijks Koniginnedagtoernooi. Het zou kunnen dat het wat vroeg in het jaar is voor een toernooi, maar volgens mij zijn er nog steeds wel een paar Paastoernooien. Hoewel mijn herinneringen aan het VES toernooi,dat altijd met Pasen gehouden werd, toch vooral herinneringen zijn aan samenscholen in het hokje dat toen de kantine was omdat het buiten regende. Een herinnering als Ravenlid die ik blijk te delen met veel VEOleden.

Maar aan de andere kant is het vogens mij juist op Koninginnedag vaak mooi weer. Kijk maar eens naar vandaag na een week vol regen. Het enige wat mij nog wel voor de geest staat met betekking tot korfbal en Koninginnedag is dat er vroeger altijd een wedstrijd bij ALO werd gehouden tussen oud internationals en het Haags Persteam. Dat laatste was geen team van journalisten; zoveel korfbaljournalisten zijn er waarschijnlijk niets eens in Den Haag. Maar het was een team met lokale topspelers dat door de de Haagse korfbalpers was samengesteld. Hoewel ik er zelf maar een of twee keer bij geweest ben, was dat toch een evenement dat leefde in de regio. Ik weet niet waarom de traditie verbroken is. Kwam er nog maar te weinig publiek? Wilden de oud internationals niet op kunstgras spelen? Ik weet het niet. Maar anders is het misschien een idee om iets dergelijks nog weer eens te proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten