zondag 1 april 2012

Hoe simpel is beoordelen?

Voor het beoordelen van een scheidsrechter was ik gisteren aanwezig bij de wedstrijd Sporting Trigon 2 - Nieuwerkerk 2. Een willekeurige wedstrijd in de reserve Overgangsklasse, waarbij keuze vooral te maken had met het tijdstip(waardoor ik tijdig VEO 3 kon coachen) en het feit dat ik deze scheidsrechter nog niet had beoordeeld.

Als beoordelaar probeer ik meestal een plek te vinden waar ik niet alleen spel en scheidsrechter zo goed mogelijk kan volgen, maar waar ik ook wat apart sta van andere toeschouwers. Dat laatste lukte mij gisteren iets minder. Omdat het bij de start van de wedstrijd even regende begon vrijwel alleen langs de lijn. Maar toen het snel droog werd stroomde ook het clubhuis leeg en bevond ik mij tussen de aanhang van Nieuwerkerk an de ene kant en een groepje Sporting Trigon supporters aan mijn andere zijde.

Bij beide verenigingen ken ik wat mensen, maar ook zonder dat is het voor een beetje kenner duidelijk dat als er iemand in zijn eentje staat met een schrijfblok in een zwarte map, dat die iemand dan vrijwel altijd de scheidsrechter komt beoordelen. En in veel gevallen is het ook meteen duidelijk dat zo iemand misschien de juiste intenties heeft, maar toch beter even geholpen kan worden. Aan goede adviezen geen gebrek dus in dit geval. Hardop tegen de scheidsrechter meestal of rechtstreeks tegen mij in sommige andere gevallen. Of zoals iemand het verwoordde : "Je hoeft helemaal niet zelf te beoordelen vandaag. Als je alleen maar opschrijft wat je hier allemaal hoort ben je al klaar"

Ik heb de mensen in kwestie, tot hun spijt geloof ik, uitgelegd dat ik niet mijn blog zou gebruiken om te vertellen wat mijn mening was over de betreffende scheidsrechter. Daar hebben we een formele procedure in Sportlink voor en dat gaat alleen die scheidsrechter en de betreffende scheidsrechterscommissie wat aan.Maar ik wil hier wel openlijk verklaren dat wat ik hem verteld heb gebaseerd was op mijn eigen mening en waarneming. Al kwam die soms vast wel overeen met wat ik om mij heen hoorde. Want ook daar werd wel eens geroepen: "Goed gezien scheids!".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten