maandag 7 mei 2012

VEO Hemelvaart toernooi

Op de VEO site is er al weer het nodige over geschreven, over het VEO Hemelvaart toernooi. Logisch, want de voorbereidingen zijn al weer geruime tijd in gang gezet. Voorbereidingen volgens een draaiboek dat al veel versies kent, maar in de basis eigenlijk steeds hetzelfde is: clubs en scheidsrechters uitnodigen, een programma in elkaar zetten, materialen regelen, barbezetting en inkoop regelen en nog een aantal andere zaken zoals omroep en EHBO.

Niet heel ingewikkeld, maar wel veel werk. Werk dat gelukkig binnen VEO door verschillende personen en commissies gedaan wordt zodat het min of meer verdeeld kan worden. En, zoals ik begon, bekend werk voor de meesten die er aan meewerken.

Toen ik zelf mijn intrede bij VEO maakte en voor het eerst meewerkte aan de toernooi voorbereidingen was dat een ding wat mij erg opviel: iedereen wist eigenlijk zonder veel instructies wat er precies moest gebeuren. Natuurlijk, er waren altijd wat heikele punten, die meestal te maken hadden met het opzetten van tenten en (toen nog) een ingewikkeld houten scorebord. Maar voor het overige deed iedereen alles wat er geacht werd gedaan te worden.

Op zich niet zo vreemd, want het VEO toernooi kent een lange traditie. Enig zoekwerk voor het persbericht leerde mij vorige week dat we in 2012 aan editie 42 toe zijn. En omdat er zover ik weet geen jaren zijn overgeslagen moet de start dus in 1971 hebben gelegen. Want er zijn wel een aantal toernooien wegens de weersomstandigheden afgebroken of geheel afgelast, maar er is altijd een toernooi georganiseerd.

De oorsprong van het Hemelvaart toernooi moet trouwens nog verder gezocht worden. Want als ik het goed heb begrepen, dan is het VEO toernooi ontstaan vanuit de C.K.B. Bondsdagen. (Toen ongetwijfeld nog onder de naam "VEO series", want voor en in mijn jeugd had je geen toernooien bij korfbal, maar alleen "serie wedstrijden". Was verder gewoon hetzelfde).

Die Bondsdagen waren de toernooien waaraan vrijwel iedereen uit de Christelijke Korfbal Bond aan deel nam. Zelf ben ik pas sinds de jaren 90 lid van VEO, maar er lopen nog genoeg leden rond die die Bondsdagen in levende lijve meegemaakt hebben. Dat zal wel niet aan de eerste Bondsdag zijn geweest, want die was op Tweede Paasdag 1923 bij Excelsior in Delft. Of VEO daaraan deelnam weet ik trouwens niet. Wel in 1933, want daar verloor VEO de finale van Pernix, maar won het wel de "extra schoonheidsprijs".

Die schoonheidsprijs is er niet meer (ideetje voor volgend jaar?), maar het VEO toernooi dus nog wel. Springlevend durf ik ook nog te stellen. Zoals altijd maar hopen op mooi weer, want dat is werkelijk het enige dat roet in het eten kan gooien.



5 opmerkingen:

  1. Mooi weer zorgt toch juist niet voor roet in het eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Sorry. Ik ben getraind in letterlijk lezen.. Het is niet (altijd) bijdehand bedoeld :)

      Verwijderen
  3. Jeroen bedoelt natuurlijk dat bij mooi weer veel mensen een (lang) weekend weg gaan waardoor de organisatie met veel afmeldingen op het laatste moment wordt geconfronteerd. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen