zondag 13 mei 2012

Na de training

Afgelopen week had ik toevallig enkele keren een discussie over het feite dat tegenwoordig niemand meer blijft hangen na een training. Op sommige trainingsavonden kunnen we de bar wel sluiten, want na de eerste paar koppen koffie voor ouders van jeugdleden, wordt er niets meer gebruikt. En dat ligt niet aan het consumtpiepatroon. Dat lig er aan dat iedereen na zijn training meteen vertrekt.

Tenminste, als we dat afzetten tegenover hoe dat vroeger was. Of misschien moet ik zeggen: tegenover hoe wij nu denken dat het vroeger was. Want ik sluit niet uit dat we (en dan bedoel ik gemakshalve even al; mijn gesprekspartners over dit onderwerp van 35 jaar en ouder) een selectief geheugen hebben op dit punt. Waarbij in onze herinnering elke trainingsavond middne in de nacht eindigde, terwijl het misschien reglamtig vroeger was afgelopen.

Maar feit blijft wel dat het toch regelmatig laat werd. En nu dus eigenlijk anuwelijks meer. Ja, op donderdag. Maar ook daar is het aantal personen terug gelopen in vergelijking met een jaar of 8 geleden. Al verbetert dit gelukkig de laatst weken behoorlijk door de mensen van de Kombifit.Maar het blijven toch de ouderen.

Waar zit hem dat in? Waarom blijft de jeugd niet als vroeger ook na de training langer in het clubuhis om gezamenlijk wat te drinken of om een spelletjes (kaarten, darts) te doen. Ik geloof niet dat dit iets te maken heeft met het feit dat jongeren meer vrijetijds mogelijkheden hebben. Vanuit mijn eigen waarneming (wat iets anders is als een wetenschappelijke onderbouwing), zie ik vaak genoeg dat de jeugd na de training de stad in gaat om daar nog gezamenlijk wat te drinken. Dat heeft niets met veranderde tijdsbesteding te maken. Want bars en cafĂ©'s waren er echt in onze tijd ook al. Maar toen waren we eerder geneigd om in de kantine te blijven hangen. Bij VEO, zoals ik uit de verhalen hoor of bij De Raven, zoals ik zelf meemaakte.

Maar wat dat wel? Om eerlijkte zijn heb ik geen idee. Wie het weet mag het zeggen. Maar ik vind het wel jammer. Want samen wat drinken na afloop van de training is niet alleen goed voor de omzet; het is ook goed voor het teamverband en verengingsgevoel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten