zondag 2 september 2012

Scheidsrechters en talenten

Ik heb het idee dat het tegenwoordig wat meer bekend is als vroeger, maar ik weet nog wel dat ik in de tijd dat ik actief was als scheidsrechter wel eens vreemde blikken kreeg als ik het had over mijn scheidsrechterscarrière. En dan meer uit onbekendheid dan uit onbegrip. Want de meeste sporters - en dus ook de meeste korfballers - staan er helemaal niet bij stil dat het voor veel scheidsrechters een streven is om het hoogste uit hun loopbaan te halen. Vaag heeft iedereen wel het besef dat de beste scheidsrechters de belangrijkste wedstrijden moeten fluiten, maar dat daar net zo goed als bij sporters iets is als onderlinge concurrentie was vaak een eye opener. Voor sommige mensen waarschijnlijk nog steeds, maar zoals ik begon, dat zijn volgens mij steeds minder mensen.

De reden dat ik hier nu over schrijf is dat ik op dit moment betrokken ben als begeleider / beoordelaar bij een aantal van die talenten. De laatste jaren zijn er een aantal wisselingen geweest in de structuur van de arbitrage, zowel landelijk als in de districten. Scheidsrechters worden nu ingedeeld in groepen, afhankelijk van hun capaciteiten en aan die groepen zijn wedstrijden op een bepaald niveau gekoppeld.

Groepen 1 en 2 zijn de landelijke groepen en de top van het district wordt gefloten wordt door scheidsrechters die in groep 3 zijn ingedeeld. Het gaat dan om wedstrijden in bijvoorbeeld de Hoofdklasse A-junioren, Overgangsklasse en Reserve Hoofdklasse. Dat soort wedstrijden wordt bij voorkeur door koppels gefloten: een scheidsrechter en een assistent scheidsrechter.

Nu bestaat die groep 3 voor een deel uit scheidsrechters die al langer mee lopen en de nodige ervaring hebben op dat niveau. Maar er zijn vanuit de begeleiding van de afgelopen jaren ook een aantal talenten aangewezen, veelal wat jonger, die ervaring moeten gaan opdoen op dit niveau met als uiteindelijke doel om de besten daarvan door te laten stromen naar de groepen 1 en 2. En deze talenten, die vooral moeten oefenen in de samenwerking met hun assistent,  worden nu intensiever begeleid dan anders. De bedoeling is dat ze de eerste paar wedstrijden van het seizoen een vaste begeleider hebben zodat in die wedstrijden specifieke verbeterpunten goed gevolgd kunnen worden. Zelf begeleid ik nu ook zo'n koppel. Ik denk dat dit een heel goede aanpak is, die natuurlijk wel weer de nodige inzet vraagt om die begeleiding ook uit te voeren, maar uit de mails die ik gezien heb krijg ik de indruk dat dit goed ingevuld kan worden.

Overigens zijn er niet alleen op dit niveau talenten onderkend. Dat gebeurt op alle niveaus binnen het district. En ook die talenten hebben extra begeleiding om ze op een (nog) hoger plan te krijgen. Een uitstekende ontwikkeling!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten