zondag 4 november 2012

Gepaste trots

Ik was er zelf niet bij, maar ik kreeg gisteravond een berichtje dat in de finale van het Fortuna Korfbal spektakel, niet minder dan 4 oud VEO-spelers in het veld stonden. Dan hebben we het hier dus over een topwedstrijd op KL-niveau. Zoals altijd geeft me dat dan een beetje een tweeslachtig gevoel. Enerzijds de spijt dat wij die mensen niet voor VEO hebben behouden waardoor onze selectie ongetwijfeld sterker zou zijn geweest dan ze nu is, zonder daarmee iets ten nadele van de huidige spelers te willen zeggen.

Maar aan de andere kant denk ik at wij als VEO met gepaste trots naar een dergelijke prestatie kunnen kijken. Want die spelers (Julia Schoenmaker, Laura de Wit, Ilse Hazekamp en Wouter Jansen) hebben alle vier toch bij ons de jeugd doorlopen, minimaal tot en met de B-aspiranten. En met de basis die ze daar hebben gekregen is het voor hen mogelijk geworden om tot op het hoogste niveau te korfballen en successen te boeken.

Ik beschouw mijzelf als een realist. Als we deze mensen hadden behouden hadden we misschien Overgangsklasse gespeeld, maar zeker geen Korfbal League. VEO als vereniging is daar op dit moment ook niet aan toe. Om op het hoogste niveau te acteren is meer nodig dan alleen een sterke selectie en dat meerdere heeft VEO (nu) niet. Dat staat ook niet in de beleidsplannen. Wat niet wil zeggen dat het in de toekomst nooit zal gebeuren, maar dan zullen eerst kleinere stappen omhoog gemaakt moeten worden.

Daarom neem ik de vertrokken spelers ook niets kwalijk. Zij hebben een stap gezet om te kijken of hun eigen mogelijkheden hen verder konden brengen dan het niveau van VEO. En een wedstrijd als die van gisteren bewijst dat ze dat ook gelukt is. Wij als VEO, en met name al die mensen die in de loop der jaren hebben geholpen met het opleiden van onze jeugd, kunnen constateren dat die opleiding toppers af levert. Want welke andere eerste klasser in Nederland kan dergelijke cijfers overleggen? Ik zou er geen weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten