maandag 19 november 2012

Inwerkperiode

De afgelopen weken heb ik besteed aan inwerken. Ik ben formeel als bondsbestuurder begonnen per 15 september, en dat is geen functie die je zomaar even oppakt. Dat vraagt wel een inwerkperiode.

Natuurlijk weet ik wel iets van korfbal. Ik heb dat op deze plek al een paar jaar geprobeerd om te bewijzen. En ook van de korfbalbond weet ik wel het een en ander. Zowel van buiten af als speler, scheidsrechter en beoordelaar als van binnen uit als afgevaardigde en regio consulent bijvoorbeeld.

Maar juist in die kennis schuilt volgens mij een gevaar. Want ik weet aardig wat, maar ik weet ook heel veel niet. Met als gevaar dat ik denk te weten hoe dingen werken, maar daar net naast zit. Dus daarom heb ik de afgelopen periode gebruikt om met de nodige mensen te praten over hoe zaken werken. Met de focus op mijn eigen aandachtsgebied, namelijk competitie, opleidingen, arbitrage en reglementen. Maar ook breder, omdat ik niet precies weet hoe het technisch beleid nu wordt vorm gegeven en al helemaal niets weet van dameskorfbal om maar iets te noemen. Onderwerpen waar ik mogelijk in de komende periode toch een mening over moet hebben en beslissingen over moet nemen.

Ik ben nog zeker niet helemaal ingewerkt, maar ik heb de afgelopen weken veel mensen gesproken. Deels op kantoor in Zeist, maar ook op andere plekken zoals sporthallen. En de stukken beginnen op hun plek te vallen. Ik zal de komende maanden en misschien zelfs jaren nog kennis over bepaalde zaken moeten bijspijkeren. Maar voor dit moment heb ik het gevoel dat ik nu echt klaar ben voor de start. U hoort nog van mij!

2 opmerkingen:

  1. Leuk Jeroen! Is dat een vrijwillige functie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad Anroud, dit is een vrijwillige functie. Alle sportbond bestuurders in de Nederland tot voorzitter NOC*NSF toe, zijn volgens mij vrijwilligers.

    BeantwoordenVerwijderen