zondag 11 november 2012

De kop is er af

Het eerste weekeinde van de zalacompetitie zit er op. Sommigen nemen met weemoed afscheid van het veld, maar voor andere korfballers begint het echte werk nu pas. Terwijl de meesten denk ik het gewoon zien als een volgende onderdeel van een jaarlijkse cyclus. Hoe ging het?

Zelf zag ik dit weekeinde vooral op twee niveaus potentiële kampioenskandiaten aan het werk. Kampioenskandidaten in de voorbeschouwing dan, want hoe het werkelijk gaat lopen krijgt natuurlijk pas over een paar weken echte tekening. Maar dat in de Korfballeague de finalisten van vorig jaar, KZ/Hiltex en PKC/Hagero een belangrijke rol gaan spelen lijkt voor iedereen wel duidelijk. Die teams openenden traditioneel als herhaling van de zaalfinale ook de competitie. Dit keer op vrijdagavond in Koog aan de Zaan. Het was meer dan een gewone wedstrijd omdat vooraf ook een heuse openingsceremonie plaatsa vond waarbij alle KL clubs werden voorgesteld aan het publiek. Leuk gedaan en ook nog mooi op TV gebracht zag ik later.

De wedstrijd zelf was ook meer dan leuk. Vooraf aangekondigd als de routiine van KZ tegen de jeugd van PKC, was het opvallend dat het juist de enige echte routine binnen PKC was die de hoofdrol opeiste. Met 7 goals en nog 1 of 2 mee gekregen strafworpen was Mady Tims toch wel de meest opvallende speler binnen de lijnen. Door haar optreden en misschien ook wel omdat de jeugd de langste adem bleek te hebben, won PKC door de wedstrijd in de tweede helft te laten kantelen.

Een dag later zag ik in de eerste klasse zowel mijn eigen club VEO als concurrent Meervogels (waar mijn lieve dochter speelt, heb ik dat meteen ook eens vermeld :)) aan het werk. Twee teams die in de voorbeschouwingen hoog staan ingeschaald in hun poule. En ook twee teams die het allebei niet waar konden maken tegen lager ingeschatte concurrenten en de competitie moesten beginnen met een nederlaag. Nog 13 wedstrijden om dat recht te zetten antuurlijk, maar dan zullen ze allebei beter moeten gaan spelen dan ik ze zaterdag heb zien doen.

Ook op andere niveaus is natuurlijk alles weer van start gegaan, maar buiten een stukje VEO 2 heb ik daar nog weinig van mee gekregen. Dat gaat de komende weken zeker nog gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten