woensdag 31 oktober 2012

Een dagje Zeist

Gisteren heb ik een dagje vrij genomen om mij in te werken in mijn nieuwe rol als bondsbestuurder. Ik ben op het bondsbureau in Zeist gaan zitten en heb de hele dag gesproken met verschillende medewerkers. Over de taken en werkzaamheden van de bond en van hen specifiek. Maar ook over korfbalaspecten waar ik helemaal geen verstand van heb, zoals dameskorfbal.

Vermoeiend, want van 10 tot 5 zit je alleen maar over te praten en te luisteren, maar wel heel zinvol. Ik denk namelijk dat het voor iemand als ik zelf, een valkuil is als je aan een functie als bondsbestuurder begint, dat je dan wel denk te weten hoe het zit. Met 40 jaar korfbal ervaring en 30 jaar korfbalbestuurlijke ervaring weet ik ook wel hoe het zit. Ongeveer tenminste. En daar zit de belangrijkste reden van mijn gesprekken gisteren. Want "ongeveer", betekent dat ik een aantal dingen inderdaad goed weet, maar dat ik met sommige aspecten onbekend ben of een onjuiste kijk heb op bepaalde zaken.

En als bestuurder wordt ik de komende jaren ongetwijfeld met allerlei zake geconfronteerd waar ik een mening over moet geven of een besluit over moet nemen. En dan is het belangrijk dat je weet waar het over gaat. Of in elk geval weet dat je niet weet waar het over gaat en je kunt laten informeren voor je besluit.Maar niet besluit op wat je denkt te weten, maar wat in de praktijk anders is dan je denkt. Natuurlijk is het werkgebied te breed om in een enkele dag overal goed zicht op te krijgen. Maar ik hoop hiermee een eerste stap gezet te hebben.

Ik ga hier niet op de belangrijkste conclusies in maar wil wel de belangrijkste conclusie delen, namelijk dat in veel gesprekken het belang werd vastgesteld van de communicatie die er moet zijn tussen de bureau medewerkers en het veld. Waarbij het veld dan zowel de KNKV vrijwilligers in den lande zijn, als de gewone korfballer. Want er wordt in Zeist heel veel goed werk gedaan. Alleen is dat niet altijd even duidelijk zichtbaar naar buiten toe. En zoals altijd geldt dat beter informatie tot beter begrip zal leiden over maatregelen of acties die genomen worden. Een aspect dat ik zelf ook heel belangrijk vind (en waaraan ik via deze blog een heel klein beetje hoop bij te dragen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten