maandag 5 november 2012

Twee keer André Kuipers

Afgelopen zaterdag had ik de toch wel aparte ervaring om op dezelfde locatie twee keer André Kuipers aan het werk te zien. Op de Papendal Sportparade ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van NOC*NSF was zowel de korfballer van Koog Zaandijk in een clinic te bewonderen, als de astronaut in een discussie sessie over sport en wetenschap.

De identieke naam is natuurlijk puur toeval, maar het geeft wel aan hoe veelzijdig het programma was dat we op deze Sportparade kregen voorgeschoteld. Vooraf duizelde het mij al toen ik het programma boekje bekeek en ter plekke bleek het nog steeds lastig om keuzes te maken. Grofweg waren er twee stromen, namelijk het bekijken van uitleg en demonstraties van ongeveer elke sport die bij het NOC*NSF is aangesloten. Bekende sporten als handbal, hockey en natuurlijk korfbal, maar ook meer obscure sporten als Beugels, Kolven en Bowls. Met de bond van die laatste sport hebben we als KNKV sinds kort een samenwerkingsverband en daar ben ik dus wel even gaan kijken, maar veel andere heb ik overgeslagen. Ook al omdat de buitensporten veel last hadden van de voortdurende regenbuien, waardoor ik even geen belangstelling had voor de demo van de Nederlandse Autoped Federatie.

Het andere deel van het programma bestond uit een groot scala aan gesprekken met allerhande deskundingen over zo ongeveer alles wat met sport te maken heeft. Het voorbeeld van André Kuipers heb ik hier boven al gegeven, maar ik was bijvoorbeeld aanwezig bij een discussie over sportgeschiedenis (met deelname van korfbal technisch directeur Kees Rodenburg) en bij een panel over modern coaching. In totaal waren er ruim 80 van dergelijk sessies, dus letterlijk voor elk wat wils. En ik heb er dus veel meer gemist dan bijgewoond.

Het gememoreerde weer was dus wel een spelbreker, maar los daarvan was deze dag toch een mooie ervaring. Veel facetten van sport gezien, waarbij ook korfbal op een mooie wijze gepresenteerd werd. En van een echte deskundige gehoord, in antwoord op de vraag van een klein jongetje uit de zaal, dat Pluto groter is dan de maan. Weet ik dat ook weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten