woensdag 6 juni 2012

Tussen twee palen

Het blijft een apart fenomeen zo in deze tijd van het jaar: de toernooien die binnen alle verenigingen gehouden worden om te bepalen wie de beste schutter is. "Priktoernooien" is de officiële naam, maar "Schutterstoernooi, ""2 palen toernooi", "Over en weer schieten" en noem het maar op zijn ook termen die je tegen komt.

Het principe is heel simpel. Zet twee palen op niet te grote afstand van elkaar en zet 1 of meerdere deelnemers onder die korf die om de beurt een schotpoging mogen wagen. Wie het eerst het afgesproken aantal goals (meestal 10 of 21) heeft gescoord, of wie de meeste goals heeft gescoord wanneer de tijd is afgelopen, wint het partijtje.

In mijn herinnering is dit spelletje zo oud als korfbal zelf, in elk zo oud als korfbal sinds ik er mee in aanraking ben gekomen. De kracht zit hem volgens mij in twee zaken: de eenvoud (buiten wat ik hierboven heb beschreven heb je geen andere regel nodig dan afspreken van waar je mag schieten) en het feit dat je op deze ontspannen wijze toch kunt werken aan iets serieus, namelijk de verbetering van je schot.

Zoals gezegd is dit de periode van de toernooien op dit gebied. Waarbij KVA de belangrijkste organiseert, namelijk het (officieuze) NK.  Omdat het over korfbal gaat zou je dat natuurlijk meteen het officieuze WK kunnen noemen, maar op dat idee zijn ze in Amstelveen kennelijk nog niet gekomen. (Ik moet trouwens zeggen dat ik de term "Officieus NK" wel ergens gelezen heb, maar dat hij niet op de toernooisite prominent staat vemeld).

Maar ook zonder formele toernooivorm zie je het schieten tussen twee palen natuurlijk het hele jaar door. Iets minder dan vroeger in mijn beleving, maar dat kan ook gewoon komen omdat ik als ouwe lul wat minder controle heb over mijn herinneringen. Je ziet het in elk geval nog vaak genoeg. Misschien allemaal als training om op de jaarlijkse krachtmeting binnen de vereniging als sterkste naar voren te kunnen komen. Maar waarschijnlijker gewoon als manier om zowel gezellig als sportief met elkaar bezig te kunnen zijn.

Wie dat bij VEO wil doen kan daarvoor altijd op de donderdagavond terecht. Want met het clubje geroutineerde heren (en een enkele dame) hebben we daar zelfs elke week een toernooitje. Eens kijken of die routine gaat helpen om het VEO toernooi van zaterdag a.s te winnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten