dinsdag 19 juni 2012

Hup Oranje!

Het moet toch een rare gewaarwording zijn geweest voor het doorgewinterde personeel op Schiphol: twee zulke verschillende Oranjes op één dag. Want op de dag na De Kater landde zo anoniem mogelijk het Nederlands voetbalelftal, verguist door ongeveer de hele natie. Maar diezelfde dag vertrok ook het even Nederlandse korfbalteam samen met Jong Oranje voor een trip naar Azië. Aangemoedigd door, ja door wie eigenlijk? Want naast geliefden en naaste familie, wie weet er eigenlijk dat er in Azië een toernooi plaats vindt?

Binnen de korfbalwereld bedoel ik dan, want daarbuiten maakt al helemaal niemand zich druk over de President's cup of de Capital Cup. Ik ook niet trouwens, want ik heb nog nooit van die toernooien gehoord en mijn chinees is niet goed genoeg om meer dan een paar hoofdlijnen uit het programmaboekje te begrijpen dat hier online staat. Maar daar gaat het hier ook niet om. Dit is een oefen en (korfbal)propaganda trip neem ik aan.

Dat haalt de landelijke pers niet. Net zo min als andere vriendschappelijke evenementen waarbij niet wordt gevoetbald op veel aandacht kunnen rekenen. Maar ik vond toch wel dat wij als korfballers er stil bij mogen staan. Want via internet zijn er mogelijkheden genoeg. En dan bedoel ik niet alleen de KNKV-site of NLkorfbal, maar ook media zoals Twitter en Facebook.  Mogelijkheden te over om hier vandaan te zien wat er aan de andere kant van de wereld precies gebeurt.

Terug nog even naar het voetbal. Ook daar waren opties genoeg om alles te volgen. Opties te veel denk ik zelfs, als ik zie wat voor onzin er allemaal is gezegd en geschreven in de afgelopen weken en vooral als ik probeer te bedenken wat voor impact dat moet hebben gehad op spelers en staf. Zelf bij geharde profs denk ik dat de overvloed aan tactische tips en al dan niet leuke persiflages op een gegeven van invloed is op beslissingen en spel.

Dat zie ik bij korfbal nog niet zo snel gebeuren. Zeker niet bij dit toernooi, maar ook niet als we volgend jaar de World Games spelen. Dat is dan weer een voordeel van relatieve anonimiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten