woensdag 13 maart 2013

Korfbal en social media

In korte tijd was ik twee keer bij een bijeenkomst over korfbal en social media. Twee onderwerpen waar ik veel van denk te weten, maar toch twee bijeenkomsten waar ik veel heb geleerd.

De eerste keer was vorige week zaterdag toen wij als bondsbestuur een presentatie kregen van Maarten van  Vliet, die in een helder betoog uiteen zette hoe social media kunnen worden ingezet door en voor het KNKV. Over het gebruik van bijvoorbeeld Facebook en waar we dan vooral wel en niet op moeten letten. Wat de valkuilen daarbij zijn en waar op korte en lange termijn winst te behalen valt. Een betoog waar wij zeker wat mee gaan doen in de nabije en minder nabije toekomst.

En gisteren was er bij Groen Geel een bijeenkomst die door de regio aldaar was georganiseerd, maar die met zo'n 60 bezoekers ook bezocht werd door mensen van (ver) buiten die regio. Hier was het Paulus Veltman die als spreker optrad en de focus was vooral gericht op de wijze waarop social media kunnen worden ingezet door en voor korfbalclubs. Het aardige was dat de mensen in de zaal wat social media betreft een brede achtergrond hadden. De afvaardiging van KZ/Hiltex gaf als enige aan dat ze ver zijn in het gebruik van social media, maar ik schat dat bijna een kwart van de mensen zijn hand opstak op de vraag wie er nog nooit op Facebook had gekeken. Ook hier een leerzame avond, met voor de mensen die nog onbekend zijn met het fenomeen een goede inleiding en voor de meer gevorderden de nodige handige tips.

Wat leer ons dit? Allereerst dat social media een hot topic is binnen korfbal. Een trending topic om in het jargon te blijven. Ten tweede dat er voor clubs en korfbalbond nog een wereld te winnen valt. En dat er niet aan te ontkomen valt. En dan is het niet eens alleen een kwestie van MOETEN mee doen vanuit de vereniging of KNKV, maar tegelijk iets dat je gewoon overkomt. Ook clubs die zelf (nog) niets doen op dit gebied hebben groepen jonge leden die wel actief zijn en Twitteren over hun club, Fanpagina's aanmaken op Facebook of meedoen in een serieuze discussie via LinkedIn.

Blogs kwamen bij beide gelegenheden niet aan de orde, maar ik hoop op deze wijze toch mijn steentje bij te kunnen dragen aan het verder ontwikkelen van social media binnen de korfbal gemeenschap. En hoe dat werkt kon pas nog ervaren toen ik na een retweet vanuit het NoordWest account over mijn blog over Beachkorfbal, in een paar minuten tijd een paar honderd lezers had op die blog. Het werkt dus echt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten