donderdag 3 januari 2013

Ook dames experimenteren

Zoals eerder hier vermeld was ik vlak voor Kerst bij een dameskorfbal toernooi. Naast het dames spel zelf, wat voor mij vrij nieuw is, viel mij ook een spelregel experiment op dat ik in het gemende korfbal nog niet ben tegen gekomen: na een spelhervatting fluit de scheidsrechter niet meer in, maar mag de bal genomen worden zodra iedereen klaar staat.

Ik heb na afloop nog eens even met verschillende mensen over de achtergronden van dit experiment gesproken. Voor de goede orde: het gebeurt niet alleen op de challenge, maar het is een experiment dat al het hele seizoen loopt bij alle wedstrijden in het dameskorfbal. Ik had er alleen nog nooit van gehoord en velen met mij durf ik wel te beweren.

De achtergrond is gelegen in het feit dat het tempo in de wedstrijd verhoogt wordt. Je hoeft niet meer te wachten tot iedereen klaar staat en op een fluitsignaal, maar mag gewoon doorspelen. Dat wil zeggen zodra je de bal hebt op de juiste plaats en er geen direct voordeel te behalen valt, bijvoorbeeld omdat de directe verdediger niet in de buurt staat. In dat geval moet je even wachten.

En daar zijn meteen de voor- en nadelen van dit experiment genoemd. Het voordeel is dat er een versnelling van het spel optreedt; het nadeel is dat er onduidelijke situaties kunnen ontstaan. Of, zoals tegenstanders zeggen: dit experiment is eigenlijk overbodig; een goede scheidsrechter zorgt er al voor dat het spel snel hervat wordt en voorkomt dat er onduidelijkheden ontstaan. Dus is deze regel alleen handig als het niveau van de arbitrage niet hoog genoeg is.

Ik heb maar een paar wedstrijden gezien en kan daar moeilijk over oordelen. Zeker niet omdat het jeugdwedstrijden waren en ik geen enkele ervaring heb met de situatie binnen dameskorfbal voordat dit experiment werd ingevoerd. Maar als ik nog eens wat ander wedstrijden zie in het komende jaar, dan zal ik er nog extra op letten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten