zondag 9 december 2012

Stilte

In de week die volgde op het overlijden van een grensrechter na mishandeld te zijn door een groep jeugdige voetbalspelers is daar veel over gezegd en geschreven. Ik heb daar op deze blog toen niet aan mee gedaan, vooral omdat ik niet het idee had iets zinvols te kunnen aanvullen op de vele commentaren die er al waren.

Vandaag wil ik er toch wel iets over zeggen, maar dan meer op de manier waarop hiermee binnen de sportwereld, waarin inbegrepen de korfbalwereld, mee om is gegaan. Centraal daarin stond in de meeste gevallen een minuut stilte ter nagedachtenis aan de overleden grensrechter. Bij sommige korfbalwedstrijden werd daarbij vooraf een verklaring voorgelezen die vanuit het KNKV was opgesteld. Dat gebeurde in elk geval bij KL-wedstrijden, maar ook andere verenigingen volgden dit voorbeeld.

Zelf was ik getuige hiervan voorafgaand aan de wedstrijd VEO-Futura. En dat vond ik indrukwekkend. Een gevulde sporthal, het betrof hier toch een streekderby met belangen, die collectief een minuut stil bleef. Inclusief de jonge spelers van VEO D1 die als team van de week met VEO 1 mee waren opgelopen en keurig stil bleven tijdens deze minuut. Op zo'n moment merk je pas de werkelijke kracht van stilte.

Zo'n minuut stilte, hoe massaal ook uitgevoerd, is niet meer dan een symbool. Maar ook symbolen hebben kracht. En ik hoop dat dit symbool, wereldwijd door waarschijnlijk honderdduizenden beleefd, genoeg kracht zal hebben om niet alleen mensen aan het denken te zetten. Maar ook om werkelijk een mentaliteitsverandering tot stand te brengen. Zodat we geen herhaling, in welke vorm dan ook, van de gebeurtenissen in Almere hoeven mee te maken.

2 opmerkingen:

  1. mag ik dan toch een kleine kanttekening plaatsen?
    erg jammer nml. dat niet vooraf aangekondigd werd dat VEO ook een minuut stilte in acht nam bij de wedstrijden van VEO 2 en 1. In het programmablaadje was er niets over te lezen en ook op de VEO-site (m.i. het aangewezen medium om dit aan de leden kenbaar te maken)was er niets vermeld. Nu werd het aanwezige publiek toch redelijk overvallen bij aanvang van de wedstrijd van VEO 2 dat er een minuut stilte gehouden werd en leek het bijna op een op het allerlaatste moment genomen besluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet aanwezig was bij het begin van de wedstrijd van VEO 2 en niet weet hoe dit was geregeld. Maar ik denk dat we uit jouw opmerkingen wel lering moeten trekken wanneer zich in de toekomst weer zoiets voor doet. Hopelijk niet om een vergelijkbare reden overigens

    BeantwoordenVerwijderen