woensdag 26 december 2012

Jeugd challenge dames

Enkele dagen voor in Rotterdam de challenge begint (donderdag 27 december om precies te zijn) was er eerder deze week op maandag in Wychen een vergelijkbaar toernooi voor de jeugd bij het Dames korfbal.

Ik was daar aanwezig en heb in bepaalde opzichten mijn ogen uit gekeken. Allereerst de accommodatie. Een prachtig sportcomplex met twee grote hallen en verder alles er op en er aan zoals een krachthonk, verzorgingsruimte, ontvangstruimte etc. Er wordt eredivisie basketbal gespeeld, maar ook de organiserende vereniging DIOSA speelt er zijn thuiswedstrijden en traint er. Top!

Maar wat ik belangrijker vond is wat ik aan Dameskorfbal heb gezien. Het toernooi bestaat uit selecties uit de West-, Midden- en Oost regio van het gebied waar Dameskorfbal gespeeld wordt. Er wordt gespeeld in categorieën onder de 12, 14 en 16 jaar. In die laatste categorie gold dat het niet alleen om toernooiwinst ging, maar dat dit toernooi ook als selectie werd gebruikt om te komen tot een Talententeam <16. Die selectie werd vlak voor de prijsuitreiking bekend gemaakt. Of het toeval was dat uit elke regio precies even veel speelsters geselecteerd werden weet ik overigens niet.

Ik heb een aantal wedstrijden gezien en wat mij vooral opviel was het niveau in de groep < 12 jaar. Er werd snel gecombineerd, afwisselend gespeeld en van ver (raak) geschoten. Wat ook opviel was het fanatisme waarmee werd uitverdedigd. Als hier het experiment van de Challenge in Rotterdam was toegepast, dan zou de schotklok in veel gevallen al verlopen zijn geweest nog voordat de bal in het aanvalsvak zou zijn aangekomen. Voor de goede orde: bij de Challenge 2012 wordt geëxperimenteerd met een regel waarbij de schotklok begint te lopen als de bal in de verdediging is onderschept. Een experiment waar blijkens een discussie op LinkedIn vooraf zowel voor- als tegenstanders voor zijn te vinden.

Wat mij tenslotte ook nog opviel was het vele publiek en het enthousiasme waarmee werd meegeleefd met het team van de regio waarbij men hoorde. En het waren niet alleen ouders en andere familie, maar ook genoeg andere belangstellenden voor Dameskorfbal in het algemeen. Dat leverde volle tribunes op en een mooie sfeer voor de speelsters.

Een mooi evenement dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten