zondag 17 november 2013

De druk van moeten winnen

VEO is vorig jaar gedegradeerd niet kansloos, maar na net een aantal wat ongelukkige wedstrijden. Zoals dat eerder gebeurde uit de Overgangsklasse. 

Maar in datzelfde jaar werd VEO op het veld gewoon 2e in de eerste klasse. Dus kunnen ze het niveau wel degelijk aan. En staan ze nu, na een halve veldcompetitie, bovenaan met 2 punten voorsprong op de nummer 2. Ze wonnen in de voorbereiding -  toen het niet echt ergens om ging, laat ik dat er bij zeggen - van gerenommeerde tegenstanders om bijvoorbeeld in de Haagse Korfbaldagen pas in de finale te verliezen. Dat schept verplichtingen.

En dat merk je in de wedstrijden volgens mij. VEO is de competitie begonnen met 2 (ruime) overwinningen. Niets op af te dingen. Ik heb de wedstrijd van vorige week niet gezien, maar wel gehoord hoe het ging. De wedstrijd tegen Velocitas heb ik wel gezien en als ik het verslag van een week eerder hoorde dan past dat ook wel in het plaatje. Want er werd gewonnen, er werd zelfs gemakkelijk gewonnen (18-10 en 23-12 zijn uitslagen die zijn mogen). Maar het oogt niet echt vloeiend. In sommige gedeeltes, laat ik dat er bij zeggen. Want het slot van de thuiswedstrijd oogde wel degelijk vloeiend. Toen was misschien de druk er af en kon er gewoon lekker gekorfbald worden. Toen vielen de ballen haast vanzelf in het mandje. Maar eerder in de wedstrijd leek het eerder mat. Liep het niet lekker en werd er ook niet echt gestreden. Zoals ik dat in de finale van de Korfbaldagen wel zag gebeuren in bijvoorbeeld de finale tegen Phoenix. Waar korfbal soms ondergeschikt leek aan de onderlinge strijd.

Maar tot die slotfase leek het wel of er een extra druk lag op VEO. Want zoals ik hierboven al schreef: de status van VEO schept verplichtingen. Iedereen in korfballend Voorburg rekent op een titel of minimaal mee doen om die titel. Dat kan verkrampend werken. Want op het veld was die verwachting er veel minder en heb ik ene veel meer vrij uit korfballend VEO gezien. We zullen het misschien zien na de wedstrijd van volgende week tegen medekoploper DVS '69. Bij winst staat VEO los van de concurrentie en valt de druk misschien iets weg. En bij (punt)verlies is het duidelijk dat de titel niet zomaar aan komt waaien en gaat het een "gewone" titelstrijd worden. We gaan het zien....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten